Catholic Science Journal Retracts Study Saying Gay Conversion Therapy Works

Public Domain

Catholic medical journal publisher Sage retracted a paper saying that conversion therapy was effective.

Catholic medical journal publisher Sage and the Catholic Medical Association' Linacre Quarterly retracted a paper that claimed conversion therapy could effectively change someone’s sexual orientation, after finding the study’s statistical methods defective, according to a report by The Friendly Atheist.

The study, entitled, “Effects of Therapy on Religious Men Who Have Unwanted Same-Sex Attraction, confirms the overwhelming effectiveness of people receiving counseling to reduce or eliminate their unwanted same-sex attractions, behaviors, or identity,” reads Liberty Counsel’s press release, first published in August of this year.

Sage and Lincare retracted the paper and issued a notice saying its publication had been a mistake. Among other things, the authors failed to explain which patients got which treatments, how long the sessions were, what occurred during sessions, whether the same therapists conducted those sessions in the same ways, and whether all the patients received the same treatment.

There is a high likelihood that the study was biased, according to the Friendly Atheist, since the only therapist in the study is affiliated to the Thomas Aquinas Clinic in California, founded by the father of gay conversion therapy.

The research contrasts with findings by the American Psychological Association, which discourages mental health professionals from undertaking counseling aimed at changing their patients' sexual orientation and identity.

Read the rest of the story here.

Comments